3 min read

Racerapport RMC 1, Uppsala

RMC, Rotax Max Challenge, är en serie där man enbart får lov att använda Rotax-motorer. Bra för oss som kör just Rotax. Första deltävlingen gick i Uppsala på Rörken ring sista helgen i April. Ny bana för oss som vi aldrig har kört på vilket visade sig på ett ganska tydligt sätt. Vi fick inte rätt på motorinställningarna förrän till finalen, och då var det mycket annat som inte stämde. Tuva kämpade på bra och körde upp sig många placeringar till slut.

Fredagsträning - långsamma. Ny bana, så inte så konstigt. Fem pass räcker inte riktigt till och vi har problem med motorn i slutet på den väldigt långa raksträckan.
Lördagsträning - Vi testar en ny inställning men kommer inte ens ut på banan när förgasaren flödar över.
Tidskörning - vi kommer åtminstone ut på banan men farten finns inte där. P20.
Heat 1 - Snurrar på utvarvet och kommer aldrig ikapp. Fortfarande problem med motorn.
Heat 2 - Blir påkörd i starten så att hon snurrar av banan. Kommer i mål men motorn går fortfarande inte som den ska.
Superheat - Väldigt utdraget startled leder till en dålig start. Motorn gick dock bättre om än inte perfekt.
Final - Nu har vi till slut hittat problemet med motorn och den går ok. Startkrasch som Tuva är med i men kommer upp på banan och till slut i mål som P16.

Fredagsträning

52.14

Ny bana vi aldrig har varit på förut. Lång resa dagen innan så vi var kanske lite slitna även om vi fick en ganska skön sovmorgon. Fem pass blir det denna dagen vilket inte är så värst mycket. Men vi gör det bästa möjliga men inser efter ett par pass att motorn dör i första kurvan efter den lååååååånga raksträckan. Detta problem kommer vi ha med oss hela helgen ända fram till finalen när den börjar bli bättre.

Träning

DNS

Vi försöker med lite förgasarunderhåll vilket leder till att förgasaren flödar över och vi kommer inte ut på banan på hela träningen.

Tidskörning

P22, 52.130

Till tidskörningen har vi åtminstone fått ihop en fungerande förgasare men motorn fungerar fortfarande inte i kurva 1 och tiderna blir inget vidare. P22 av 28.

Heat 1

P23, 52.402

Vissa tävlingar fungerar ingenting. Motorn är fortfarande ett stort problem och som om inte det skulle vara nog snurrar Tuva på uppvärmningsvarvet och startar sist. Hon gör sitt bästa och kör riktigt bra i det tekniska innerpartiet men det mesta av det går förlorat i kurva 1. Hon tar sig upp några platser och slutar P23.

Heat 2

P24, 52.193

Det andra heatet inleds med att det blir stora luckor mellan främre och bakre delen av startfältet. Detta leder till att Tuva behöver bromsa in ute på starten och hon blir väldigt hårt påkörd bakifrån så att hon snurrar ut. Återigen jakt och återigen en motor som inte fungerar i kurva ett. Hon tar sig upp några platser till P24, men farten finns inte där.

Förfinal

P25, 52.691

Tuva börjar utnyttja att mastern inte kan samla ihop fältet i starterna och gör en relativt bra start men tappar allt i kurva ett igen. Det ska dock visa sig att vi har börjat hitta rätt med motorn och tappet är inte längre lika stort i kurva ett. Visserligen är vi nu långsammare i innerpartiet men ändå ett steg åt rätt håll.

Final

P16, 51.767

Finalen börjar med en startkrasch där flera kartar är inblandade. Tuva åker av baklänges in i en postering men kommer upp på banan igen och kan börja ta sig uppåt i fältet. Motorn fungerar nu för första gången på hela helgen i kurva ett och hon blir inte längre lika frånåkt där som tidigare. Visserligen har vi inte lyckats ställa in karten så som Tuva vill ha den men det går ändå ok och vi har en bra idé om hur vi ska ställa in motor och chassie till nästa gång vi kommer och tävlar här. Det blev absolut inte den tävling vi hade sett framför oss men ibland är det så i motorsport. Det är bara att lära sig och se fram emot nästa tävling.