4 min read

Krönika: Straffavgifter och protester

Krönika: Straffavgifter och protester
Racing och drömmar. Kanske en drömbil för några? Bild av Nikola Kojević: https://www.pexels.com/sv-se/foto/livfull-sportbil-med-graffiti-liknande-omslag-pa-stadsgata-34243863/

Tänk dig en hel vecka fylld med racing, drömmar, förväntningar och förhoppningar. Kan jag bli Sveriges snabbaste kartingförare? Jag är säker på att karting SM bjöd på en hel del sådana funderingar denna sommaren i Linköping. Med all rätt tycker jag. För vad är väl sport om de inte åtföljs av drömmar? Drömmar som driver förarna framåt att ta nästa steg, att våga och att kämpa.

För vad är väl sport om de inte åtföljs av drömmar? Drömmar som driver förarna framåt att ta nästa steg, att våga och att kämpa.

Under finalen denna SM-vecka var det en händelse som fick mig att reagera lite extra och fundera kring rimligheter och proportioner. En förare körde om en annan under gulflagg, en förseelse som helt enligt regelboken resulterade i en svartflagg. Jag kan tänka mig vilken besvikelse, förtvivlan och frustration denna förare måste ha känt inom sig när han fick bestraffningen. Svartflagg betyder ju att du ovillkorligen måste köra in i depå och avbryta loppet. Finalen i Sveriges största tävling var över. Han föll på eget grepp och alla förhoppningar och förväntningar han hade innan tävlingen blev grusade. Men det var inte det som fick mig att höja på ögonbrynen.

Föraren valde att under efterföljande 22 varv ignorera bestraffningen som visades och ändå fortsätta tävlingen. Kanske fanns det en förhoppning att ändå få en framskjuten placering och efteråt kunna argumentera för att bestraffningen var felaktig? Kanske var det nyfikenheten hur högt upp i resultatlistan han kunde komma som gjorde att frestelsen att ändå köra vidare blev övermäktig? Eller så var det bara något helt annat som blev avgörande. Omkörning under gulflagg är en inte helt ovanlig förseelse som ska bestraffas hårt då det påverkar säkerheten på banan. Både funktionärer och förare kan hamna i situationer som kan vara potentiellt livsfarliga när något har hänt på banan, därför är det viktigt att kunna signalera till förarna att något har inträffat. På grund av skaderisken är det av största vikt att gulflaggor respekteras.

Visserligen var det ganska extraordinärt att bryta mot svartflaggsreglerna på detta sätt, men inte heller detta var det som påverkade mig. Efter finalen valde tävlingsledningen att bestraffa föraren med uteslutning ur final och tävlingsböter på 15 000 kr, fortfarande helt enligt reglerna. När jag fick höra bötesbeloppet hajjade jag verkligen till! 15 000 kr! För mig är det extremt mycket pengar. För att ge lite perspektiv på storleken av beloppet så är det högsta enskilda bötesbeloppet för trafikförseelser i Sverige 4 000 kr och det högsta möjliga samlade bötesbeloppet 10 000 kr. Och då pratar vi om böter för myndiga personer. På SM-veckan var böterna för en förseelse gjord av en minderårig.

Jag måste anta att andemeningen med reglerna är att de ska vara rättvisa och lika för alla samtidigt som de är kännbara och påverkar de tävlande att undvika att bryta mot reglerna.

Vid ett annat tillfälle under samma SM valde en tävlande att protestera mot ett domslut. För att få lov att protestera mot ett domslut behövde denne betala en avgift på 8 000 kr. Skulle protesten bifallas så betalas avgiften tillbaka.

Jag måste anta att andemeningen med reglerna är att de ska vara rättvisa och lika för alla samtidigt som de är kännbara och påverkar de tävlande att undvika att bryta mot reglerna. Fast haken med monetära bestraffningar är att det blir ju inte så. De barn som har föräldrar med mindre tillgångar påverkas mer av bestraffningen än andra. Några förare kan kosta på sig att bryta mot regler medan andra måste ha extra marginal för att vara säker på att hamna på rätt sida. Det kan till och med vara så att tävlande väljer att inte lämna in en protest fastän man har rätt i sak. För vad händer med deras möjligheter att tävla om de får avslag på sin protest?

Jag tycker att idrottsliga bestraffningar eller konsekvenser är lämpligare eftersom det drabbar alla tävlande lika. Tre platsers nedflyttning är tre platser oavsett om du är rik eller fattig. Det behöver inte som idag vara begränsat till bestraffningar under samma tävling utan skulle vid allvarliga fall kunna påverka framtida tävlingar. Inte så att vi ska börja återkalla licenser i legio, men i extremfall kan det vara lämpligt att stänga av föraren i en eller flera tävlingar och i mindre allvarliga fall skulle det kunna vara mer passande med t.ex. nedflyttning ett visst antal platser i heat eller final.

Jag är i allmänhet kritisk till möjligheten att protestera mot domslut i sporten och i synnerhet mot att det ska ske mot en avgift. Den som har mycket tillgångar ska alltså ha bättre förutsättningar att få rätt än andra? Jag menar att alla bör få samma chans. Låt alla förare få en chans att protestera under säsongen genom ett "slipp ut ur fängelset"-kort. Då skulle alla ha samma möjlighet att få en second opinion när det mot förmodan blivit uppenbart fel. Om din protest blir avvisad så har du förbrukat din rätt att protestera under resten av säsongen.